Skrivnosti
spopadanja z otrokovim neprimernim vedenjem
Ne glede na to, koliko je star vaš otrok (3,13,23) ga na
neki točki lahko preplavijo čustva. Celo mi, zreli odrasli se občasno spopadamo
s tem. Odrasli to izražajo s prekomernim pitjem, prenajedanjem, pretiranim
nakupovanjem, a še vedno gre za neprimerno vedenje in soočanje s čustvi.
Pred časom sem se pogovarjala z mamico o njenem tri leta
starem sinu. Ko sta se nekega dne šla v park igrat je bilo lepo. Oba sta
uživala. Toda zvečerilo se je, še malo pa se bi stemnilo, zato je bil čas, da
gresta domov. Ko mu je mama povedala, da je čas za odhod, je začel kriliti z
rokami in nogami, jokati in kričati: »Ne, ne, ne!« Še vedno se je z njim
pogovarjala, ga posadila v voziček in odpeljala domov. Po desetih minutah
kričanja (ki so se zdele cela večnost) se je pomiril. Ta deček ima takšne
izpade skoraj vsak dan. Mama je zato začela razmišljati o tem: »Ali bi se s
situacijo morda lahko spoprijela bolje? Ne kričim, ne sramotim, ga ne kaznujem.
Sem nežna, zakaj ne deluje? Je kaj narobe z mojim sinom? Je kaj narobe s tem,
kakšna mama sem? Neprimerno vedenje je stresno za starše.
Starši
morajo najprej spoznati, da neprimerno vedenje ne pomeni, da niso dobri starši.
Najpomembnejši del pri spopadanju z neprimernim vedenje
je, da se zavedamo, da otrokovo vedenje ni dokaz, da smo slabi starši.
Neprimerno vedenje kaže, da je otrok dosegel skrajno mejo pri spopadanju s
težkimi čutenji. Večinoma je neprimerno
vedenje normalno, starosti primerno
izražanje razočaranja, jeze in frustracij. Če skočimo v otrokove čevlje: otrok
se je zabaval v parku, bilo je lepo in ne pogreša spanja in hrane. Živi in
uživa v tistem trenutku. Ko pride mama
in pove, da bo treba oditi domov, je njegov edini odziv, ki ga lahko da
od sebe, da ne bi šel domov, ker se ima tako lepo. Ne zmore še povedati tega, zato reče le: »Ne,
ne, ne!!!« Neprimerno vedenje v tem primeru je zgolj znamenje, da mora še malo
zrasti, da se mora naučiti veščin spopadanja s svojimi čustvi, da se mora
verbalno še razviti. Otrokovi možgani delajo povsem pravilno, točno tako, kot
naj bi delali v takšni situaciji.
Najboljši način, da se otrok nauči
spopadanja s svojimi čustvi je, da vadijo, kako se spopadati s svojimi čustvi.
Želimo si, da se naši otroci sami naučijo spopadati se s
svojimi čustvi, da se znajo sami umiriti in poskrbeti za svoje potrebe. Znanost
o možganih nam pove, da vsakokrat, ko se otrok znajde v takšni situaciji, da
ima možnost učenja, kako se lahko umiri. Ob vsakem neprimernem vedenju imate
starši možnost, da »naučite otrokove možgane« kako se lahko pomiri. Takšna povezava v
možganih je vsakokrat močnejša, ko se otrok tega uči. Starši na ta način pomagajo otroku oblikovati
njegove možgane.
Ko
želite otroka naučiti, da se sam spopade s svojimi čustvi, se morate najprej vi
spopasti s čustvi, ki so vas ob otrokovem vedenju preplavila
Sedaj veste, da so takšni izpadi normalni in da so
priložnost, da oblikujete otrokove možgane. Medtem, ko ima vaš otrok izpad
neprimernega vedenja, se tudi pri vas vzbudijo določena čustva. Ker ste otrokov čustveni učitelj je težko
biti dober učitelj, če imate mnogo lastnih čustev.
Zato najprej pomirite svoja čustva. Lahko rečete spodnje
stavke ali kakšen drug stavek, ki vam bo pomagal v takšni težki situaciji:
»Najin odnos se okrepi, ko pride do takšnega
pripetljaja.«
»Z mano deli vsa čustva, ker mi zaupa.«
»Ljudje mi pošiljajo zdajle vso ljubezen, ker se vsi
starši srečujejo s tem.«
Kako pa naučiti otroka, da se pomiri? Da mu rečete:
»Pomiri se.«, žal ne pomaga. Da ga kaznujete tudi ne, celo še bolj je
vznemirjen.
Govorite
njegov jezik – jezik čustvenih možganov
Ko so otroci vznemirjeni se aktivira čustveni del
možganov; in ne del, ki je odgovoren za razumevanje verbalnega jezika. Zato
otrok težko procesira, kar mu nekdo takrat reče. Otrokovi možgani bolje
procesirajo ne verbalna sporočila, kadar so vznemirjeni- kot je prijazen zvok
glasu, vaša tiha prisotnost, zaskrbljen izraz na obrazu, da mu ponudite objem-
ker je to jezik čustvenih možganov.
Če otroku ponudimo, da na fizični način izrazi sebe, mu
to lahko pomaga. »Pokaži mi, kako zelo si vznemirjen (in mu damo papir in
barvice):« »Udari z nogo na tla, da mi pokažeš, kako jezen si.«
Ko govorite, recite preproste stvari kot »Aha« »Hmmm« »A
tako.« in »Povej mi kaj več«, da ustvarite varen prostor, v katerem bo lahko
otrok izrazil čustva, bil viden in razumljen brez sodb. Ni potrebno, da je
problem rešen, da se otrok čuti razumljenega. Najpomembneje je, da vi
poslušate.
Pogovorite
se z njim o njegovih čustvih
Pomagajte otroku pripovedovati zgodbo o tem, kaj ga
vznemirja, kar mu pomaga, da bolje obvladuje svoja čustva in poveže obe strani
možganov. Majhnemu otroku pripovedujte
zgodbo:« Poskušal si naliti mleko, pa se je polilo po tleh.« »Hotel si se še
igrati v parku in nisi hotel, da rečem, da je čas, da greva domov.« Vi ali vaš
otrok lahko nariše zgodbo ali naredi
kratko knjigo, ki prikazuje, kaj se je zgodilo in kako se je počutil. Lahko
tudi odigrate, kaj se je zgodilo z lastnimi telesi, lutkami, ali z vašimi
rokami. Morda boste pri tem lahko celo uporabili humor.
Zaščitite
in preusmerite
Če vas skrbi, da se bo vaš otrok poškodoval, ali da bo
poškodoval koga drugega, ali kaj uničil, ga morate zaščititi, medtem, ko mu pomagate,
da izrazi svoja čustva. Ko poskušate zaščititi, ne bodite obsojajoči. Otrokom
moramo dati vedeti, da je vse, kar čutijo v redu, pomagamo jim izraziti njihova
čustva na primeren način.
Tukaj je nekaj primerov: »Vem, da si jezen, nisem
pripravljen, da me udariš. Lahko potisneš moje roke.« »Grizenje boli, raje
skočiva v zrak in poglejva če lahko razbijeva tla.«
Ko se otrok umiri – uro ali dan potem – naj vas ne bo
strah spregovoriti z njim o tem, kar se je zgodilo in mu povedati, kakšen je
plan za prihodnjič.
Izberite čas, ko boste sproščeni in povezani z otrokom.
Povejte mu zgodbo o tem, kar se je zgodilo, brez sramotenja ali obsojanja, in
se nato pogovorita, kaj lahko naslednjič oba naredita, da se temu
izogneta. Na primer: »Danes ti je bilo
zelo lepo, ko si se igral v parku. Spuščal si se po toboganu, se igral v
peskovniku, se gugal. Bil si žalosten, ko sem rekla, da je čas, da greva domov.
Kaj lahko narediva, da bo drugič lažje oditi iz parka.« Najprej naj otrok pove,
kakšno rešitev vidi. Če ne najde nobene, mu jo ponudite vi. Rešitev je lahko
neumna ali resna, ustvarjalna ali razumna. Vaša rešitev bo morda delovala takoj
ali pa bo potrebno še nekaj prilagoditev. Bistvo tega procesa je najti rešitev
in da otroku sporočimo, da smo na isti strani in da tudi on igra pomembno vlogo
pri oblikovanju svojega sveta.
Mag.
Nataša Leskovec, Zavod Agape
Zakonska in družinska terapija in
svetovanje
031 554 496
zavod.agape@gmail.com
Ni komentarjev:
Objavite komentar