Vprašanje, ki bi ga morali zastaviti vsakomur, ki trpi
Rak, žalost in
trpljenje niso vojna, ki jo je treba osvojiti.
Pred nekaj tedni sem prebral članek v Chicago Tribune o raku; ki govori
še posebej o tem, kako bi morali prenehati uporabljati vojaške izraze, ko
govorimo o tem. Bil sem vesel, da sem prebral članek, ker je to fenomen, ki sem
ga opazoval že leta in ugotovil, da je zaskrbljujoč.
Avtorica, Mary Wisniewski, je pisala o tem, kako se javnost odziva na John
McCainovo nedavno raziskavo diagnoze glioblastoma (možganskega tumorja), ki se je
osredotočala na to, kako težko je in kako je pogumna. Pojasnjuje, da je njena
starejša sestra pred kratkim umrla zaradi te vrste raka, kljub temu, da je bila
močna in hrabra, še prej je obžalovala način, kako govorimo o raku.
Sovražim, ko se včasih raka postavlja v takšne vojaške izraze, ki trdijo,
da če so ljudje močne osebnosti in če so odločni lahko „zmagajo“. Ni takšne
vrste vojna. Niste bolj uspešni, če preživite raka in niste šibkejši, če ga ne.
Zakaj to počnemo – zakaj si predstavljamo, da je rak bitka, ki jo lahko
preživijo najboljši bolniki?
Wisnieski domneva, da ko ljudje slišijo, da imajo raka, da ne vedo kaj bi
rekli in želijo biti spodbudni. Mislim, da je to delno res, ampak menim, da gre
globlje od tega. Menim, da je naš odziv na raka precej podoben odzivu na
katerokoli drugo tragedijo: naša empatija ne presega našega čustvenega,
primarnega strahu pred trpljenjem iste usode. To lahko vidite, če opazujete,
kako se ljudje na spletu odzivajo, ko se
soočajo s tragedijo: nekateri molijo, nekateri izražajo sožalje, ali
sprašujejo, kako lahko pomagajo, toda mnogi ljudje analizirajo dogodke ali
dejanja in iščejo usodne napake, ki bi lahko preprečile krizo ali celo razlog,
da bi krivili tiste, ki trpijo zaradi lastne usode.
To se dogaja v odgovor na Houstonov
neprijeten položaj prav sedaj – polovico člankov hvali neverjetne junake ali
krivi Hustončane ( ali njihovo vlado), ker niso izvedli evakuacije. Vsemu temu bi se lahko izognili, če bi
storili to ali kaj drugega.
Način, kako se ljudje odzovejo na raka je precej podoben – v resnici sta
dve plati istega kovanca. Namesto, da bi našli razloge zakaj, spodbujajo trpečo
osebo, naj se močno bori in naj se ne vda. To je misel, ki pomirja, kajne? Ta
moč volje bi nas lahko rešila pred rakom. Ampak to ni res.
Resnica je, da je naš primarni strah dejansko zelo razumen. Vemo, da se
slabe stvari dogajajo dobrim ljudem – vemo, da se zgodijo brez opozorila in
brez odlašanja in da nič ne more spremeniti rezultata. Toda, če si dovolimo
resnično verjeti to, bi bili najbrž zaradi strahu preveč paralizirani, da bi
šli iz hiše. Zato skušamo biti razumni in se skušamo pomiriti, da se to ne bo
zgodilo nam, ker to dobro vemo in se borimo močneje.
Zavračanje možnosti trpljenja je popolnoma razumen odziv na trpljenje. Problem
je v tem, da ko zavrnemo možnost lastnega trpljenja, zavračamo tudi tiste, ki trpijo.
Kot je dejal papež Benedikt v okrožnici Rešeni v upanju, je to znak krute in
nečloveške družbe.
Sprejeti trpljenje „drugega“ pomeni, da to trpljenje prevzamem tako, da
postane prav tako moje. Ker je zdaj postalo skupno trpljenje, čeprav je prisotna
še ena oseba, je to trpljenje prodrlo v luči ljubezni.
Namesto, da bi poskušali spodbuditi tiste, ki trpijo bodisi zaradi raka
ali žalosti zaradi poplav, bi morali poskušati najti način, kako trpeti z
njimi. „Kako ti lahko pomagam?“ je dobro vprašanje, a še boljše je „Kako ti
lahko pomagam to pretrpeti? Kako ti lahko pokažem, da ne trpiš sam?“ To je
težak odziv – veliko težji. Prav tako je veliko boljši in bolj človeški.
Calah Alexander
Vir: Aleteia
Prevod:
mag. zakonske in družinske terapije, Nataša Leskovec, Zavod Agape
Zakonska in družinska terapija in
svetovanje
031 554 496
zavod.agape@gmail.com
Ni komentarjev:
Objavite komentar